e-episode

Friday, August 17, 2007

The Departed

Pengarah : Martin Scorsese
Pelakun : Leonardo De Caprio, Matt Damon, Jack Nicholson & Mark Whalberg

Sinopsis

Kisah operasi sepasukan polis mencekup sekumpulan penjenayah besar. Castello nama diberi (bukan Rosyam Nor) lakonan Jack Nicholson. Castello menyusupkan seorang spy dalam pasukan polis itu (Matt Damon). Dari sisi yang lain pula pasukan polis sebenarnya sudah pun memasukkan seorang spy dalam pasukan penjnayah itu (De Caprio).

Setiap pihak cuba menyelidik siapakah yang menjadi dalang dan tali barut. Nampak mudah. Kan tetapi sebenarnya begitu banyak ‘twist’ berlaku dalam filem ini. Hinggakan saya sendiri tersandar menerima hakikat bagaimana filem ini disudahkan.

Ulasan

Stori filem ini sangat bagus. Adaptasi dari sebuah produkasi Hong Kong ‘Infernal Affairs’. Kagum sekali. Bukan pertama kali Hollywood membeli hak cipta filem-filem Hong Kong untuk di’remake’. Malaysia bila lagi agaknya.

The Departed sebuah filem tragik yang kaya dengan konflik dan drama. Kisah dunia jenayah yang serba hitam dan kejam. Teringin sekali saya tonton bersi asal filem ini. Tentu sentuhan dan tafsirannya berbeza.

Lakonan

Leonardo De Caprio mendapat pencalonan berganda dalam Oscar dalam tahun filem ini diterbitkan. Satu dari pencalonan itu diraih dari The Departed. Secara peribadi saya meminati lakonan De Caprio sejak dari filam Titanic lagi. Nyata Scorsese senang sekali bergandingan dengan aktor yang sedang meningkat naik ini. Gang of New York, The Aviator dan The Departed.

Hanya saja belum rezeki De Caprio untuk menang. Sepertinya juri sirna untuk menilai lakonan yang baik dari produksi filem yang baik. Kebanyakan pemenang-pemenang kategori lakonan dipilih dari filem-filem yang tidak ‘outstanding’. Dan The Departed ‘outstanding’ di mata para juri dan di beri beberapa anugerah kategori yang lain.

Yang lain-lain, Nicholson – entah kenapa sejak dari As Good As It Gets saya tidak meminatinya. Mungkin kerana menggoda wanita muda. Orang tua tidak sedar diri! Matt Damon berlakon dengan bagus. Cumanya mungkin tidak cukup hensem agaknya.

Mark Whalberg!. Apalah agaknya yang boleh dilakukan oleh model seluar dalam ini. Whalberg sangat sesuai berlakon filem-filem aksi-aski melompat-lompat dan berkejar-kejar plus buka-buka baju. Tetapi tidak filem drama yang punya banyak konflik.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home