e-episode

Wednesday, August 01, 2007

Littel Miss Sunshine

Hingga saat ulasan ini dibuat, saya telah tonton filem ini dua kali. Kali kedua saya rekomen kepada seorang teman yang hanya menonton filem-filem blockbuster biasa. Dia tanya samaada saya menyimpan dvd Tranformers? Saya katakan tidak. Ternyata filem ini berjaya ditonton hingga ke akhir tanpa rasa jemu. Ulasnya ringkas.

Little Miss Sunshine merupakan sebuah produksi bajet kecil Hollywood dengan pelakon tidak cantik dan tidak terkenal. Namun sesuatu yang menarik, filem ini berjaya mencalonkan diri dalam banyak kategori utama Oscar dan juga menang beberapa kategori mengalahkan beberapa filem bajet besar.

Sinopsis

Little Miss Sunshine sebuah kisah perjalanan sebuah keluarga dari Alburqueque (betulkan ejaan) ke California. Kalau Transameria mengisahkan perjalanan seorang lelaki yang ingin menjadi wanita mencari anaknya, Little Children pula perjalanan untuk menyertai pertandingan ‘ratu cantik’ Little Miss Sunshine. Sepanjang perjalanan penonton diperkenalkan dengan setiap ahli keluarga.

• Ayah, seorang pakar motivesi yang belum berjaya.
• Ibu, seorang suri rumah. Lakonannya mirip Fellicity Huffman dalam Desperate Housewives.
• Datuk, seorang penagih dadah tua yang tegar.
• Pak cik, seorang homo yang baru selamat dari cubaan membunuh diri.
• Anak lelaki remaja yang bertekad untuk tidak becakap sehingga berjaya masuk ke Akademi Tentera Udara.
• Dan anak gadis kecil yang bersungguh-sungguh ingin menyertai Little Miss Sunshine.

Ulasan

Filem ini sebuah drama keluarga. Genre kegemaran saya sepanjang zaman. Cara filem ini dibikin dengan runut bunyi yang indah. Mengintakan saya kepada filem I Am Sam. Juga terselit unsur-unsur ska dalam muzik latar ini.

Saya suka dengan mesej positif yang cuba disampaikan dalam filem ini.

1. Tentang semangat untuk berjaya. Seperti kata ayah yang juga seorang pakar motivasi. ‘Tuah’ hanya alasan yang digunakan oleh orang gagal.
2. Jadi apa yang kita mahu jadi. ‘It’s ok if you want to be fat or skinny. You are what you are’.
3. Konsep kematian. ‘Kalau Tuhan mahu mengambil datuk terlebih dahulu, maka kita harus bersedia melepaskan dia pergi’. Saya tidak sangka dialog ini wujud dalam sebuah filem Hollywood.

Filem ini bebas dari aksi kurang sopan. Hanya satu babak ketika polis trafik membelek majalah lucah yang dibeli oleh Pak Cik dan Datuk. Selain dari itu hanya isu homoseksual yang dibualkan secara panjang lebar.

Lakonan

Cemerlang. Senang sekali melihat watak-watak natural berlakon dalam filem ini. Tiada solekan-solekan tebal yang merimaskan. Tiada kostum-kostum melampau-lampau. Yang ada hanya van buruk yang rosak ‘clutch’nya dan pelakon-pelakon yang berwajah sangat biasa. Gadis kecil yang tembam. Anak remaja yang berbintik-bintk kulitnya.

Wah! Senang sekali menonton kisah sejujur ini. Saya tonton juga FUR ; Imaginary Potrait (lakonan Nicole Kidman). Mungkin akan saya ulas kemudian. Little Children. Menarik tetapi terlalu banyak aksi seks yang melemaskan. Malas hendak ulas.

Tonton filem ini kalau anda suka menonton :

1. I Am Sam
2. TransAmercia
3. Imaginary Heroes
4. You Can Count On Me

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home