e-episode

Wednesday, August 01, 2007

Sivaji : The Boss

Filem : Sivaji : The Boss
Genre : Tamil

Apa yang menarik sangat tentang filem Tamil ini? Sebuah filem Tamil yang berjaya kekal dalam carta pecah panggung beberapa minggu menyaingi hebat filem-filem blockbuster.

Ketika saya tonton filem ini di bulan kedua tayangannya panggung masih separuh penuh. Ada penonton Melayu, Cina dan tentunya kebanyakan India. Yang uniknya begitu ramai penonton-penonton warga emas bersari duduk bersama. Begitu kuat sekali penangan Sivaji.

Sinopsis

Sivaji, seorang anak muda yang baru balik dari Amerika. Mahu mengubah hidup masyarakat Chennai dengan menubuhkan Yayasan Sibavi, Universiti Sivaji dan Hospital Sivaji yang akan menawarkan perkhidmatan secara percuma (atau harga paling murah). Namun hasratnya dihalang, dan ditekan oleh ahli politik yang korup.

Ulasan

Sangat klise, filem-filem Tamil sedari dahulu memang berani mengangkat isu korupsi pemerintah. Sedang dalam negara kita tidak pernah ada satu pun filem atau drama yang mengupas korupsi pemerintah. Hatta sebarang watak kakitangan kerajaan yang korup pun tidak dibenarkan. Semuanya harus mulus dan tulus.

Sivavji bermula dengan adegan sang hero diheret ke penjara. Sepanjang jalan ke penjara dipenuhi penyokong-penyokongnya. Gambaran lautan manusia yang berhimpun seolah-olah Sivaji adalah Gandhi baru. Sangat sempurna perhimpunan ini. Dengan wanita menggendong anak-anak menangis. Suasana terik. Provokasi penguasa. Balingan telur ayam. Superb.

Kemudian masuk ke babab wajib dalam filem Tamil dan Hindi. Menyanyi dan menari. Walaupun sangat klise, namun koreografi dan solekan tarian babak pertama ini cantik. Penari yang berbondong-bondong ramai mengalahkan tim penari Noraniza Idris. Barulah kemudiannya saya tahu Sivaji adalah filem Tamil berbajet paling besar. Mungkin lebih besar dari Puteri Gunug Ledang.

Hingga 30 minit pertama, saya sangat teruja, kagum dan kerdil menjadi sebagai orang Melayu (Malaysia) yang sangat miskin filem-filem bermutu seperti Sivaji.

Sayang perasaan itu hanya terhenti setakat 30 minit pertama sahaja. Selebihnya, 2 jam 30 minit yang seterusnya tidak ada apa-apa yang boleh dibanggakan. Sivaji berakhir sebagai sebuah filem Tamil yang biasa-bisasa. Seorang hero gagah perkasa yang mampu mengalahkan 50 orang jahat sekaligus. Jalan cerita yang sangat-sangat simple, meleret-leret dan penat menunggu bila mahu habis. Hampir-hampir saja saya keluar panggung sebelum tamat.

Secara peribadi, selepas Anger Management lakonan Jack Nicholson Sivaji adalah filem yang membuatkan saya menyesal menontonnya.

Hanya 30 minit pertama yang mengujakan. 4.5 bintang hanya untuk30 minit pertama.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home