e-episode

Thursday, July 05, 2007

Fantastic Four : Rise of the Silver Surfer

Pengarah : Tim Story  
 
Tidak sedikit yang menonton filem ini semata-maa untuk menonton aksi Jessica Alba. Di luar filem Jessica Alba pada saya jauh lebih cantik. Dalam filem, dengan kostum dan watak kekartunan mengurangkan stail dan ke’elegan’an pelakon berbibir seksi ini.   
 
Sinopsis   
 
Sama seperti Spiderman 3, Fantastic Four tidak menampil sesuatu yang baru melainkan hanya munculnya watak jahat baru yang perlu ditumpaskan. Victor von Doom watak jahat yang sangat kuat dan sangat jahat muncul semula. Nyawa orang jahat memang liat untuk diputuskan. Dalam bahagian kedua ini, satu watak baru muncul Silver Surfer yang menjalankan misi untuk memusnahkan dunia. Gedebak-gedebuk akhirnya bumi dapat diselamatkan. Klise bukan!. Tapi masih sangat ramai yang gila-gila menonton filem-filem sebegini. Pun begitu Fantastic Four berbanding dengan siri-siri animasi yang lain tidak begitu berjaya di pawagam. Pencapaian Spiderman dan X Men ternyata skuar dikalahkan.   
 
  Ulasan   
 
Apa yang menarik ditampilkan dalam filem ini ialah saat bumi mahu dihancurkan. Akhirnya kita sedar bahawa dunia akan hancur. Akan ada penamat. Tema-tema kiamat ini banyak kali diangkat di Hollywood. Kehancuran bumi banyak ditonjolkan berpunca dari perlanggaran meteor dan ada juga yang mengandaikan serangan makhluk asing. Namun hakikatnya bumi akan hancur lebih awal dari tarikh luput duduknya. Akibat tindakan dan kerakusan manusia sendiri.   
 
Silver Surfer memegang amanah ‘tuan’nya, Galactus yang tidak diperincikan untuk memusnahkan dunia. Penganut-penganut agama wahyu diajar tentang tiupan sangkakala yang akan menghancurkan bumi. Tuhan tidak sendiri memusnahkan alam ini, melainkan diperintahkan kepada malaikatnya. Dalam Fantastic Four ia digambarkan sebagai Silver Surfer.   
 
Filem sepanjang 90 minit ini tidak punya banyak perkara yang boleh diulas.   
 
Terlalu pendek dan terlalu simple untuk dibincangkan. Selain Jessica Alba yang blond dan aksi-aksi yang sarat tiada apa yang boleh diceritakan semula.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home