e-episode

Thursday, June 14, 2007

Shrek 3

Ada dua faktor utama, kenapa saya suka filem-filem animasi Hollywood.

Satu : Filem animasi ditampilkan dalam Bahasa Inggeris yang kemas dan mudah difahami. Tiada ‘lahjah’ atau longat atau lebih mudah difahami ‘bahasa daerah’ yang caca marba. Tiada bahasa slanga yang haru-biru tata bahasanya. Kepada penonton berbangsa Melayu yang ingin belajar mendengar dan bertutur bahasa Inggeris dengan baik, tontonlah filem sebegini. Pengucapan dialognya juga sangat jelas.

Kedua : Filem animasi yang secara umumnya disasarkan kepada kanak-kanak, sangat dijaga tata tertib dan nilai moral di dalamnya.

Shrek 3 mengekalkan kejayaan siri-siri sebelumnya. Bikinannya sangat kemas. Malah Shrek edisi pertama pernah tercalon sebagai filem terbaik dalam Oscar. Sejak Beauty and The Beast rasanya sukar filem animasi menembusi kategori ini.

Sinopsis

Sambungan kisah hidup Shrek, makhluk orge (baca : raksasa) selepas mendirikan rumah tangga dengan Puteri Fiona. Shrek tersenarai sebagai pewaris takhta negeri Far Far Away (papan tandanya seperti papan tanda Hollywood).

Ulasan

Kalau Spiderman 3 (yang saya tak mahu ulas) pada saya gagal meneruskan ke’gah’an, maka Shrek 3 sebaliknya. Spiderman 3 bukan tidak bagus, tetapi dia tidak lebih baik dari Spiderman 2 dan 1. Akan tetapi Shrek 3 mampu setanding dengan siri sebelumnya dari sudut jalan cerita dan skrip.

Aksi Donkey masih dan Pussy Cat masih segar. Terutama ketika kedua watak ini tertukar indetiti selepas disihir.

Shrek (sejak siri pertama) sebenarnya seperti bercerita merentasi kisah-kisah dongeng yang lain. Dari watak Pinochio hinggalah ke Repunzel. Tidak keterlaluan jika saya katakan penulis Shrek cuba membuat pengkisahan semula kisah-kisah dongeng dalam Hollywood. Yang terbaru ialah kemasukan watak tukang sihir. Ini diambil dari kisah dongeng baru Hollywood, Harry Potter.

Dan filem Shrek paling kuat nilai murni yang cuba disampaikan. Dalam Shrek 1 penonton diajar tentang bahagia tidak semestinya cantik. Ini jelas ketika Puteri Fiona terlepas dari sumpahan tetapi masih menjadi orge. Tapi mereka bahagia.

Dalam Shrek 3, khalayak diajar supaya menjadi diri tanpa menghirau apa yang dikatakan masyarakat sekeliling. Watak-watak sisi gelap kisah dongeng yang cuba bersatu memberontak. Mereka menuntut keadilan untuk mengubah sejarah. Penamat yang menampilkan Putera Arthur menyedarkan mereka melalui khutbah pendek amat mengesankan.

Manusia boleh berubah menjadi apa yang mereka mahu. Tanpa menurut kehendak dan pandangan orang keliling. Kita memilih sendiri jalan dan arah hidup kita sendiri. Bukan persepsi masyarakat.

Shrek 3. Filem yang sangat baik ditonton. Tidak membosakan, malah sangat menghiburkan. Walaupun kelakarnya masih kalah kepada siri-siri terdahulu. 3.5 bintang.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home