e-episode

Thursday, August 02, 2007

Bukan Pasar Malam

Penulis : Pramoedya Ananta Toer
Penerbit : Lentera Dipantara 2002
Tebal : 104 mukasurat

Novel ini pertama kali diterbitkan oleh Dinas Penerbitan Balai Pustaka pada tahun 1951.

Naskah ini dimulakan dengan sekeping surat.

‘Sesungguhnya surat itu takkan menyayat hatiku, kalau saja sebelumnya aku tak mengirimi surat yang berisi sesuatu yang tak enak untuk dibaca. Begini kata surat yang kuterima itu :

Blora, 17 Desember 1949
Anakku yang kucintai,
> (dan seterusnya…)


Sangat menyentuh.

BPM berkisar seorang anak yang pulang ke kampung menziarahi oran tua yang sedang tenat. Berhari-hari si anak berlamaan di kampung hingga ke hari terakhir orang tuanya menyedut nafas di bumi.

Kisah bermula dari perjalanan menaiki kereta dari kota, menemani orang tua ke wad hospital dan detik akhir orang tua yang mahu mati di kamar sendiri. Seputar perjalanan itu, terungkap beberapa potong puing gejolak hati yang tak pernah teranggap dalam gebyar-gebyar revolusi.

Dengan hanya 104 halaman, Pram mengungkap begitu banyak persoalan, falsafah dan nasihat hidup. Tidak seperti Perburuan yang dilukis termata terperinci. BPM mengandungi banyak sekali dialog-dialog berbentuk nasihat dari orang tua kepada anak muda.

Ah! Terlalu kerdil rasanya mahu mengulas novel manusia besar ini.

Bukan Pasar Malam terungkap dari :

‘Dan di dunia ini, manusia bukan berduyun-duyun lahir di dunia dan berduyun-duyun pula kembali pulang… seperti dunia dalam pasarmalam (sengaja dieja rapat)… Seorang-seorang mereka datang. Seorang-seorang mereka pergi. Dan yang belum pergi dengan cemas-cemas menunggu saat nyawanya terbang entah ke mana…’

Labels: ,

2 Comments:

  • rvixoeMana hendak dapatkan novel ini sdr? Saya memang mengumpul & meminati karya Pram...

    By Blogger mohamad kholid, at 2:59 PM  

  • Saya beli semasa Seminar Kefahaman Budaya : Pramodya yang berlangsung di USM tahun lepas. Agak susah nak dapatkan naskah Pram di tempat lain. Saya cadangkan Pustaka Indon di Jalan Masjid India.

    By Blogger e-episode, at 5:17 PM  

Post a Comment

<< Home