e-episode

Friday, August 17, 2007

Black Book

Pengarah : Paul Verhoeven

Bahasa : Hebrew Tagline

“Black Book is a crackling good melodrama – inspired remarkably, by actual events – with few clearly defined heroes and villains. !!”

Sinopsis

Latar belakang Hollan 1944, tahun terakhir perang dunia kedua. Seorang wanita Yahudi Elis cuba menyelamatkan diri dari tentera German. Bergabung bersama Yahudi-Yahudi yang lain. Berlarutan hingga tamatnya perang dunia kedua. Ini kisah pengkhianatan orang Yahudi terhadap bangsanya sendiri.

Ulasan

Tentu ada yang maihn ingat sebuah drama Melayu lakuna wanita Tiong Hua bernama Alice Voon. Drama Siapa bunuh Alice. Tetapi dalam filem ini kita diajak untuk merungkai persoalan ‘Siapa yang mengkhianati Elis?’

Selepas menikmati siri kekezaman terhadap bangsa Yahudi dalam Shcindler’s List (Steven Spielberg) dan Life Is Beautiful (Benito Benigni), saya mula mual dengan filem-filem yang memberi simpati kepada Yahudi. Begitu banyak filem yang saya beli namun akhirnya tidak saya tonton. Tetapi Black Book tidak sekadar bercerita tentang simpati kepada kekejaman Nazi ke atas bangsa Yahudi.

Filem ini bercerita panjang tentang pengkhianatan orang yahudi terhadap bangsanya sendiri. Menariknya persoalan ini hanya terungkai menjelang minit-minit terakhir. Sangat bagus penulis filem ini menyembunyikan dan melalukan begitu banyak ‘twist’.

Tontonlah.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home