e-episode

Tuesday, December 26, 2006

Kongres Umat Islam Semalaysia (KUISMA)

Ada orang kaya baru ada orang miskin. Kalau semua orang kaya, maknanya tiadalah orang kaya. Itu mantiq. Orang Islam harus melengkapkan diri dengan ilmu mantiq. Barulah boleh berhujjah dengan orang-orang yang menyerang Islam dengan baik. Itu kata Ann Wan Seng. Orang Islam berketurunan Tiong Hua di Kubang Semang baru-baru ini.

Ramai tokoh dan cendekiawan menghadirkan diri untuk membentangkan permasalahan umat Islam di Malaysia fokusnya. Prof. Dr. Awang Sariyan, Prof Dr Aziz Bari, Prof Madya Dr. Sideq Baba, Nizal Mohamad pesonaliti TV3, Ustaz Ghani Shamsuddin dan ramai lagi. Sungguh-sungguh berwibawa mereka dalam membicarakan permasalahn umat Islam dari sudut bidang kepakaran masing-masing.

Bahasa Melayu

Ada 5 bahasa utama penyebatan agama Islam di dunia ini. Bahasa Arab (semestinya), Bahasa Farsi (Iran), Bahasa Turki, Urdu dan Bahasa Melayu. Jangan terkejut! Bahasa Melayu ada 600 juta penutur. Terdapat banyak usaha-usaha untuk melunturkan penggunaan 5 bahasa utama ini. Termasuk Bahasa Melayu. Bahasa Melayu sinonim dengan agama Islam di rantau Nusantara ini. Lemahnya Bahasa Melayu menandakan akan lemahnya kefahaman Islam dikalangan penganutnya di sebelah sini. Dan usaha melemahkan Bahasa Melayu berkadaran dengan pemerkasaan Bahasa Inggeris. Dan Bahasa Inggeris sinonim dengan Barat (US & UK) dan sinonim dengan agama Kristian. Kuatnya Bahasa Inggeris menandakan akan kuat juga penyebaran Agama Kristian. Bahasa Inggeris merupakan medium utama penyebaran agama Kristian, tidak Islam.

Inilah sebahagian intipati pembentangan Prof Madya Datuk Haji Zainal Abidin bin Borhan, Setiausaha 1 GAPENA (Gabungan Penulis Nasional). Beliau mewakili Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu ke-VII dalam sessi ke-8 Kongres Umat Islam Semalaysia (KUISMA).

Sayangnya saya hanya sempat mengikuti hari kedua. Hari pertama saya menghadiri Seminar Kefahaman Budaya ke-11 di USM.

Kongres Um$$at Islam Semalaysia (KUISMA)
Tarikh          : 23-24 Disember 2006
Tempat       : Kompleks An-Nahdhoh Kubang Semang
Penganjur : Seketariat Jaringan Muafakat Pertubuhan2 Islam Perak (Jama’iy) dengan kerjasama Teras Pengupayaan Melayu

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home