e-episode

Thursday, December 07, 2006

Filem : Cinta

Pengarah        : Kabir Bhatia
Penulis Skrip : Mira Mustapha
Pelakon          : Datuk Rahim Razali, Fatimah Abu Bakar, Nanu Baharudin, Rashidi Ishak, Rita Rudaini, Pierre Andre, Que Haidar dan Sharifah Amani dan lain-lain lagi.

Filem cinta gah dari sudut promosi. Saya tahu wujudnya filem ini ketika promosi di KL Central (salah satu lokasi penggambaran filem ini). Membariskan ramai pelakon-pelakon handalan (tentunya mahal) saya kira satu percubaan yang amat berani. Diarahkan pula oleh orang yang belum dikenali. Ini satu risiko yang sangat tinggi. Ramai pengarah box-office pernah gagal di panggung akibat salah arah filem. Razak Moheiden (Main-Main Cinta), Yusof Haslam (Sembilu 2005) hatta Bade sekalipun (Berlari Ke Langit). Inikan pula Kabir Bhatia. Siapa Kabir Bhatia?

Berjaya gagal sesuatu filem sangat bergantung kepada tema dan jalan cerita. Bukan pengarah. Bukan pelakon. Tapi yang paling menonjol ialah teman dan jalan cerita. Tema yang paling disukai rakyat Malaysia ialah komedi dan seram. Bukan cinta. Sebab dalam semua filem ada cinta. Embun ada cinta (Embun dan lelaki Jepun). Pontianak pun ada cinta. Tapi faktor komedi dan seram bukanlah muktamad. Banyak juga contoh filem komedi yang gagal (merujuk kepada gagal di panggung). Contoh Main-main Cinta. Contoh lain Diva Popular.

Dan Cinta hanya kisah cinta. Setelah menonton trailer saya yakin filem ini menarik dan menjanjikan sesuatu yang lain dan memuaskan. Bertabah yakin lagi apabila ramai pengkritik filem bebas memuji filem ini. Akan tetapi sangat prejudis dengan kebolehjualaan-tiketnya. Cinta hanya ada tarikan pada cintanya sahaja. Tidak pada tarikan pelakon-pelakonnya. Sungguh. Dan saya menonton filem ini.

Saya menjangjakan saya akan suka dengan filem ini. Dan ini benar. Untuk beberapa minit yang pertama saya teruja dan terharu. Susah mahu dapat lihat Kuala Lumpur (boleh juga baca Malaysia) digambarkan dengan indah dan jujur dalam layar perak. Sinematografinya cukup indah.Lebih indah dari kebanyakan filem iklan. Dan saya terharu dan bangga kerana filem ini filem kisah rakyat Malaysia walaupun diarahkan oleh pengarah dari India.

Namun apa yang lebih membuatkan saya teruja ialah jumlah kehadiran penonton yang baik. Tayangan hari pertama (Khamis) berlokasi di sebuah kompleks membeli belah di Prai (sebuah kawasan majoriti bukan Melayu). Dengan jumlah penonton melebihi separuh tempat duduk adalah sesuatu yang jarang-jarang dapat dilihat. Ingat. Ini bukan filem arahan Razak Mohaideen. Dan ini juga bukan filem lakonan Apek mahupun Rosyam Nor.

Dan saya menghela nafas panjang tanda syukur. Akhirnya kita ada sebuah filem baik yang mahu ditonton. Banyak filem baik telah lahir, malangnya tidak ditonton dengan baik oleh masyarakat Malaysia (melayu terutamanya).

Ulasan

Cinta sebuah filem cinta seperti yang kita dengar, tonton dan baca. Skripnya bagus tapi tidaklah ada sesuatu yang luar biasa atau lain dari yang lain dari kisah hidup masyarakat. Cuma yang lain mungkin pada penonton filem tempatan ialah kaedah bercerita dan 5 cerita yang berbeza dimasukkan dalam satu filem. Itu sahaja. Cuba tonton filem Memento ataupun Morir (o no) (2000) (filem Sepanyol).

Lakonan yang cemerlang. Mutu dan karisma seseorang pelakon sangat berkadaran langsung dengan skrip dan arahan. Saya setuju kalau ada yang mengatakan lakonan keseluruhan pelakon dalam filem ini baik, walaupun tidak semuanya cemerlang. Datuk Rahim Razali dan Fatimah Abu Bakar kita semua tahu kebolehan mereka. Tapi dalam filem ini pelakon seperti Eizlan, Rita Rudaini dan Rashidi Ishak teruji dan nampak berkesan. Ingat Umie Aida yang pernah memang Pelakon Wanita Terbaik dalam Embun, tetapi dalam Diva Polular lakonannya langsung tidak berkesan.

Secara keseluruhannya Cinta sebuah karya yang bagus yang membanggakan. Sayangnya ia bukan diarahkan oleh pengarah Malaysia. Dan dari faktor itu beberapa kelemahan dalam pengolahan filem ini nampak ketara. Satu darinya ialah watak Ma Bi yang mahu menjaga Cikgu sedangkan mereka tiada apa-apa ikatan. Jangan pertikai soal hukum, bahkan dari sudut norma masyarakat melayu (walaupun di kota) nampak janggal. Mungkin lebih baik kalau ia dirasionalkan dengan pernikahan atau jalan-jalan yang lain.

Akhirnya saya mencadangkan supaya filem Cinta ini disambung @ dikembangkan lagi. Sama ada dalam filem-filem yang lain (seperti Sepet-Gubra-Mukhsn) atau pun drama bersiri (seperti Gol & Gincu). Sebab 2 jam dalam filem ini untuk mengkisahkan 5 kisah cinta terlalu singkat.

Rangking pelakon

1. Rahim Razali
2. Fatimah Abu Bakar
3. Nanu Baharuddin
4. Rita Rudaini
5. Rashidi Ishak
6. Lain-lain...





0 Comments:

Post a Comment

<< Home