e-episode

Monday, December 25, 2006

Bicara : Pramoedya Ananta Toer

Magnus Opus Pram Tetralogi Pulau Buru lahir ketika beliau dipenjarakan di Pulau Buru. Yang ajaibnya naskah ini lahir dalam keadaan tanpa sebatang pena dan selembar kertas. Jadi bagaiman? Pram menceritakan ideanya kepada beberapa tahanan lain. Dan ianya dicatatkan semula selepas belau dibebaskan berpandukan ingatan teman-teman sepenjara. Menarik bukan. Pram dipenjarakan dari 1965 selama 14 tahun hingga 1979 (di negara kita Said Zahari pernah ditahan lebih 15 tahun tanpa bicara). Dalam jangkamasa inilah karya-karya besar beliau lahir. Bumi Manusia (1980), Anak Semua Bangsa (1980), Jejak Langkah (1988) dan Rumah Kaca (1988). Bahkan banyak lagi naskah-naskah lain yang banyak dilahirkan Bapak Pram dalam zaman penjaranya. Pram pernah beberapa kali tercalon untuk Hadiah Nobel Sweden.

Penjara sesungguhnya menjadi universiti atau medan tarbiyah yang cukup baik. Selain Pram, HAMKA juga berjaya menyiapkan Tafsir Al-Azhar di dalam penjara. Jangan lupa pada Syed Quthb yang banyak menghabiskan masanya menulis dari dalam penjara. (Sekadar menyebut beberapa contoh lain).

Sayangnya Pram tidak sangat dihargai bahkan dikenali di negara sendiri. Semua karyanya pernah diharamkan dari terbit dan diedarkan. Hanya pada tahun 2000 karya-karya beliau diterbitkan dan diedarkan secara meluas. Sedang Keluarga Gerilya sudah menjadi teks sastera tingkatan 6 di Malaysia dalam tahun 70-an.


Sayang Pram (1925-April 2006), hingga akhir hayatnya tidak pernah mendapat walau 100 rupiah (bersamaan 50 sen) wang royalti tulisan beliau. Walaupun hampir kesemua karyanya telah diterjemah kedalam 43 bahasa dunia. Ini dinukilkan oleh Dr Fatimah Busu (penulis Missing Piece) ketika memberikan pandanganya dalam Seminar Kefahaman Budaya ke-11 yang membicarakan tentang Pram.

Dengan nada kesal Dr. Fatimah mempersolkan mengapa kita mendahulukan tokoh dari luar sebelum membicarakan tokoh budaya dalam negara seperti P. Ramlee (Tan Sri), Shahnon dan 2 lagi nama yang disebut. 11 kerta kerja telah dibentangkan dalam Seminar yang diadakan secara tahunan ini.

Setakat ini saya baru memiliki beberapa buah buku Pram

1. Keluarga Gerilya

2. Bumi Manusia

3. Larasati

4. Gadis Pantai

5. Calon Arang

6. Bukan Pasar Malam



Sedang Pram ada hamper @ lebih 50 buah karya.

Dan paling sayang sekali, Pram tidak teguh dalam pegangan agamanya. Ketika ditanya adakah beliau marxis atau apa? Jawabnya mudah, saya bukan marxis atau komunis, saya Pramist. (Bertuhankan diri sendiri). Andai Pram tekun dan teliti dalam Islam yang diwarisi dari bondanya…. Namun hingga kini status agama Pram masih dipertikaikan. Priyayi, Santri atau Abangan?

Seminar Kefahaman Budaya ke-11
Pramoedya Ananta Toers ; Penjara dan Penapisan Peneguh Karya

Tarikh : 23 Disember 2006
Masa : 9.00 pagi – 5.00 petang

Tempat : Dewan Kuliah A, Universiti Sains Malaysia
Anjuran : Dewan Bahasa dan Pustaka dan Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan USM

1 Comments:

  • bisa ngak kita dikirimi novel-novel pramoedya. soalnya susah udah diperoleh dipasaran

    By Anonymous Anonymous, at 3:51 PM  

Post a Comment

<< Home